بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

نورولوژی شاخه ای از علم پزشکی است که به بررسی اختلالات سیستم عصبی می‌پردازد. سیستک اعصاب یک سیستم پیچیده و پیشرفته‌ای است که فعالیت‌های بدن را تنظیم و هماهنگ می‌کند. به پزشک متخصص در زمینه‌ی نورولوژی در اصطلاح پزشکی نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب گفته می‌شود. متخصص مغز و اعصاب به درمان اختلالات و بیماری‌هایی می‌پردازد که مغز، ستون فقرات و اعصاب را تحت قرار می‌دهد. بیماری‌هایی که توسط پزشک مغزو اعصاب درمان می‌شوند شامل: بیماری پارکینسون، ام‌اس یا تصلی بافت چندگانه، تومور مغزی، سکته مغزی، آلزایمر، سردرد، اختلالات خواب، آسیب دیدگی مغز و ستون فقرات، لرزش، صرع، درد، اختلالات عصبی محیطی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک می‌باشد. نورولوژیست‌ها قادرند از طریق روش‌های درمانی استاندارد و غیر تهاجمی به درمان بیماری‌های مرتبط با مغزو اعصاب بپردازند.

متخصص مغز و اعصاب با در نظر گرفتن علائم بیماری نظیر مورمور شدن، درد، از دست رفتن حس و از دست دادن کنترل حرکت به بررسی بیماری می‌پردازد. روش‌های تشخیصی از قبیل ام‌ آر‌ آی (تصویر برداری رزونانس مغناطیسی، اشعه‌های ایکس و انواع سی‌تی اسکن‌ها کمک شایانی به تشخیص آسیب‌های وارده به بافت اعصاب و اختلالات مرتبط با بیماری می‌کنند. انواع روش‌های درمانی غیرجراحی برای اصلاح علت‌های نهفته‌ی بیماری‌های مغزو اعصاب وجود دارد. در صورت نیاز به جراحی باید حتما به متخصص مغز و اعصاب مجرب مراجعه کرد. نکته حائز اهمیت این است که بعد از تشخیص صحیح و درمان بیمار می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه داده و از زندگی لذت ببرد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

چه‌ نوع اختلالاتی توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می‌شوند؟

سردرد

سردرد بیماری است که اغلب بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. گاهی سر درد در سینوس‌ها، بالای سر، عضلات سر، گردن، شانه‌ها و یا در امتداد پایه جمجمه و مغز احساس می‌شوند. عوامل زیادی نظیر عفونت سینوس‌ها ممکن است منجر به سر درد شوند. از علائم سردردهای حاد و جدی می‌توان به میگرن، حالت تهوع، سردردهای شدید و مداوم، سردردهای ناگهانی و یا دردهایی که ناشی از ضربه هستند، سردرد صبحگاهی، تغییر در بینایی و یا تشنج اشاره کرد.

درد مزمن

درد مزمن به دردی اتلاق می‌شود که ماه‌ها و یا سال‌ها فرد را درگیر خود کند. درد مزمن ممکن است ناشی از بیماری یا آسیب باشد. این نوع درد معمولا طولانی‌تر از دردهای معمولی است و می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های مختلف در بدن باشد. در چنین شرایطی خصوصا هنگامی که علائمی نظیر ضعف، بی‌حسی و عدم کنترل مثانه و روده مشاهده شود بیمار باید جهت درمان به دکتر متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کند.

سرگیجه

سرگیجه حالتی است که ممکن است به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد. سرگیجه‌هایی که با عدم تعادل بدن و دوران سر توام هستند معمولا توسط پزشکان مغز و اعصاب درمان می‌شوند. دوران سر به حالتی گفته می‌شود که بیمار احساس می‌کند خود یا همه چیز اطراف او درحال چرخش هستند. عدم تعادل به حالتی اتلاق می‌شود که فرد در کنترل تعادل خود دارای مشکل است.

بی‌حسی یا احساس مور مور

بی‌حسی یا احساس مور مور شدن ممکن است ناشی از دلایل مختلفی باشد. برخی مواقع اختلال در گردش خون و یا گرسنگی ممکن است منجر به چنین عارضه‌ای شود. اما درصورتی که بی‌حسی مدوام باشد، به‌طور ناگهان رخ دهد و یا تنها یک سمت از بدن را درگیر کند باید در اسرع وقت به یک نورولوژیست مجرب مراجعه کرد. علائم بی‌حسی یا مور مور شدن می‌تواند نشانه‌ی سکته مغزی باشد. در چنین شرایطی بیمار نیاز به مراقبت و کمک‌های فوری دارد. اگر بیمار احساس می‌کند که دچار سکته مغزی شده جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی باید بدون درنگ به پزشک مراجعه کند.

ضعف

لازم به ذکر است که احساس ضعف با خستگی یا درد عضلانی ناشی از پیاده‌روی طولانی یا حتی بلند کردن اجسام سنگین متفاوت بوده و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. منظور از ضعف عضلانی یعنی بیمار با نهایت سعی، دست و پاها را حرکت می‌دهد. چنین شرایطی را بهتر است با پزشک درمیان گذاشت. این حالت ممکن است ناشی از بیماری یا شرایط جسمی بسیار خطیر نظیر سکته مغزی باشد.

اختلال در حرکت

مواردی نظیر اختلال در راه رفتن، تلوتلو خوردن، تکان یا حرکات غیرعمد، لرزش یا موارد دیگر ممکن است نشانه‌ی یک مشکل در سیستم عصبی بیمار باشد. در صورتی که چنین مشکلاتی در انجام فعالیت‌های روزمره‌ی بیمار ایجاد اختلال کنند مسلما بیمار باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. البته ناگفته نماند که لرزش بدن گاهی ناشی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها و یا ناشی از اضطراب است. در هر صورت اگر لرزش بدن بیمار فعالیت‌های روزانه و زندگی او را با مشکل مواجه کند باید به نورولوژیست مراجعه کند.

تشنج

تشنج ممکن است خفیف و یا حاد باشد. علائم تشنج از لحظه‌ی شروع تا زمان از دست دادن هوشیاری عبارتند از: تکان شدید دست و پاها، اختلال در تنفس و سردرگمی. با وجود این‌که تشنج گاهی ناشی از افت قند خون و یا ترک مواد مخدر است اما تشنج‌های ناگهانی و بدون علائم را نباید نادیده گرفت. توصیه می‌شود در چنین شرایطی برای پیگیری و درمان به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اختلال بینایی

اختلال در دید ممکن است به‌دلیل پیری و یا اختلالات سیستم عصبی رخ دهد. اگر اختلال در بینایی به‌ طور ناگهان و در هر دو چشم بیمار بوجود آمد بهتر است جهت پیشگیری مشکل و بررسی بینایی به پزشک مراجعه کرد.

اختلال حافظه یا اختلال حواس

مشکلاتی نظیر اختلال تکلم، فراموشی، تغییر شخصیت و یا اختلال حواس علائمی هستند که ممکن است ناشی از اختلالات و یا مشکلات مغز، ستون فقرات و سیستم اعصاب باشند. برخی از علائم ذکر شده ممکن است به‌دلیل ناتوانی در یادگیری و یا آلزایمر رخ دهند.

اختلال خواب

با وجود این‌که اختلال خواب ممکن است به‌دلایل مختلفی نظیر دیر رفتن به رختخواب، ابتلا به بیماری‌هایی نظری آپنه خواب یا اضطراب و کابوس باشد اما برخی از اختلالات خواب ناشی از مشکلات مغز و اعصاب هستند. بیماری نارکولپسی نمونه‌ای از اختلالات مزمن و ژنتیکی خواب است که سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متخصصین مغز و اعصاب علاوه‌بر معاینه‌ی بیمار از طریق آزمایشات مختلف اقدام به تشخیص اختلالات عصبی می‌کنند. آزمایش خون و بررسی وضعیت مایع نخاعی از مواردی است که ممکن است توسط نورولوژیست‌ها تجویز ‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است به آزمایشات تصویربرداری نظیر تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (ام‌آر‌آی)، توموگرافی با انتشار پوزیترون و توموگرافی کامپیوتری تک فوتونی نیاز باشد. متخصصین مغز و اعصاب در برخی مواقع جهت تشخیص و بررسی اختلالات مغز و اعصاب و همچنین سیستم عصبی مرکزی از آزمایشاتی نظیر بیوپسی، الکتروانسفالوگرافی یا نوارمغز کمک می‌گیرند.

دکتر مغز و اعصاب بعد از تشخیص اختلال و بیماری مرحله‌ی درمان را آغاز می‌کند. در بیماران مبتلا به صرع، داروهای ضد صرع تاثیر چشمگیری در کنترل بیماری خواهد داشت. در برخی مواقع، روش‌های جراحی نظیر تحریک مغز ممکن است توسط پزشکان به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی توصیه شوند. لازم به ذکر است که جراحی توسط جراحان اعصاب صورت می‌گیرد نه متخصصین مغز و اعصاب. اما نورولوژیست‌ها در زمینه‌ی درمان معمولا با جراحان مغز و اعصاب مشاوره می‌کنند. پزشکان مغز و اعصاب با کنترل پیشرفت بیمار در طول درمان میزان تاثیرپذیری درمان را ارزیابی می‌کنند.